Turismul la crame este, fără îndoială, un nou trend, care începe să devină tot mai popular în rândul iubitorilor de vin, dornici să se bucure de experiențe speciale în locurile unde se produce vinul, experiențe care trec dincolo de ceea ce se află în pahar. Vinul este mai savuros însoțit de istorie, povești, cultură gastronomică, în mijlocul podgoriilor din zonele viticole de tradiție. Turismul la crame este, în primul rând, cum bine a subliniat Cezar Ioan, o experiență senzorială și culturală, iar acest aspect trebuie valorificat și exploatat de cramele care oferă astfel de servicii.
Prima ediție a Forumului de Enoturism – un bun prilej de ventilare a ideilor de pe piața turismului enologic
Prima ediție a Forumului de Enoturism, organizată de Asociația de profil și a portalului InfoTravelRomania.ro și găzduită de winebarul Corks, a fost un prilej binevenit de ventilare a ideilor și realităților de pe piața turismului enologic, iar concluzia celor prezenți a fost unanimă – avem potențial! Perfect. Cum facem să îl valorificăm, ca să nu rămână la stadiul de clișeu și de laitmotiv al dezbaterilor pe care le tot avem în bulă?
Cramele producătoare – indiferent că vorbim de Dobrogea, Transilvania, Moldova, Oltenia sau Dealu Mare – sunt conștiente că turismul viticol este o oportunitate importantă de promovare și încearcă să o exploateze cum și cât pot. Totuși, agenții de turism, care sunt unii dintre principalii vectori ai turismului enologic, ar trebui motivați de crame prin beneficii care să îi determine să le aleagă atunci când organizează un tur într-o regiune viticolă sau la o singură locație (consolidarea relației B2B, pe lângă cea B2C). Să nu uităm că, totuși, vorbim de o afacere, iar toți cei implicați trebuie să câștige ceva.
Oamenii sunt entuziaști și dornici să descopere vinul ”la el acasă”, nu doar în restaurante și winebar-uri
Prin prisma experienței personale, pot spune ne-am bucurat să vedem deschidere din partea cramelor când am decis să organizăm prima ediție a Evadării în Dealu Mare, în 2020, care ne-am dorit să fie cel mai mare eveniment de profil, anual, unic în România, la care să participe mii de oameni dornici de o experiență inedită. Am pornit de la ideea de a promova brandul de țară prin intermediul unuia dintre elementele culturale definitorii – vinul. Din păcate, pandemia ne-a schimbat perspectiva – și planurile – și am fost nevoiți să ne adaptăm și să facem totul în format ultra-restrâns, în condițiile restricțiilor și reticenței oamenilor, perfect justificate în vara respectivă.
Pe lângă entuziasmul cramelor, ne-am bucurat să observăm și entuziasmul oamenilor. În ciuda necesității testelor, măștilor și dezinfectanților, peste 250 de oaspeți s-au bucurat în 2020 de un weekend dedicat poveștilor și vinurilor din Dealu Mare. Cum spuneam, potențialul există și nu e deloc neglijabil. A doua ediție, din iunie 2021, a strâns un număr dublu de participanți, iar feedback-ul a fost în acord cu hashtagul pe care l-am folosit pentru promovarea evenimentului – #PesteAșteptări. Interesul publicului este constant și evident, având în vedere participanții la evenimentele lunare denumite ”Sâmbăta Sticlelor Deschise” și la teambuildingurile organizate periodic de Vinul.ro (la care, apropos, activitatea preferată a participanților este atelierul de cupaje, unde sunt împărțiți în echipe care își creează propriul vin și schimbă impresii despre arome, procente, potențial de învechire etc, ca niște enologi autentici).
Turismul la crame este în plină ascensiune și poate atinge maximum de potențial, prin eforturi comune ale tuturor părților implicate
Împreună cu Cezar, am avut două tentative de organizare a unei conferințe dedicate enoturismului, la care să participe agenți de turism, bloggeri de travel, jurnaliști și autorități din domeniu însă, din nou, ne-am repliat din motive care nu au ținut de noi, ci de contextul nefavorabil unei întâlniri de o asemenea anvergură.
Ne-am bucurat că inițiativa s-a concretizat și că evenimentul celor de la Asociația de Enoturism a beneficiat atât de participarea reprezentanților cramelor (Domeniile Averești, Davino, Licorna Winehouse, Crama Histria și Crama Ferdi) cât și a agenților de turism (Elf Tours & Travel și BIBI Adventure) și decanulului Facultății de Business și Turism din cadrul ASE București, Gabriela Țigu.
Din discuțiile generate, este clar că oamenii sunt dornici să meargă la crame, să deguste vinul ”la el acasă” și să îi cunoască pe cei care îl creează. Cezar a punctat foarte bine un lucru esențial, și anume că experiența la crame este cu adevărat unică atunci când vinul este asociat cu preparate specifice gastronomiei locale. Noi am observat acest lucru la diversele evenimente Vinul.ro organizate la cramele cu care colaborăm, unde oaspeții au fost încântați să nu deguste vinurile doar lângă clasicele platouri de brânzeturi, care sunt accesibile în orice winebar și pentru care nu trebuie să facă efortul de a se deplasa într-o regiune viticolă. Drink local, eat local funcționează cel mai bine, iar cramele trebuie să pună neapărat accent pe acest aspect.
Overall, având în vedere că, mai ales în perioada pandemiei, oamenii au redescoperit turismul intern, trebuie valorificat la maximum turismul enologic, care are un potențial enorm și este în beneficiul tuturor dezvoltarea optimă a tuturor aspectelor care contribuie la o experiență completă și reușită pentru cei care aleg să viziteze cramele. Felicit organizatorii care au înțeles importanța unui eveniment de acest gen, sper că ideile discutate vor avea ecoul scontat și vom alege fără ezitare o plimbare la cramele din țara noastră, indiferent că ne planificăm un concediu sau o escapadă de weekend.